Inne Tłumacz  

Jak działa LPG diesel?

Paliwa gazowe zdążyły się już na stałe przyjąć na rynku usług motoryzacyjnych w naszym kraju. Mieszkańcy Polski wyjątkowo dobrze oceniają zwłaszcza gaz LPG, chwaląc jego relatywnie niską cenę, idącą w parze z dobrą jakością.

Trzy warianty LPG dla silnika wysokoprężnego

System gazu LPG można zamontować w silnikach diesla różnorako. Pierwsza metoda zakłada, że jednostka wysokoprężna przerobimy na jednostkę z zapłonem iskrowym, upodabniając system do jego odpowiednika benzynowego. Takie rozwiązanie zwana jest systemem jednopaliwowym – jego specyfika polega na działaniu jedynie na gaz. Ten wariant sporo jednak kosztuje, ze względu na konieczność modyfikacji całej jednostki. Ogólnie mówiąc, wybierają je tylko posiadacze pojazdów gospodarczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG (>>zobacz<<) to tzw. dual fuel. Pojazd wykorzystuje tutaj jednocześnie olej napędowy oraz LPG, w proporcji ok. 30:70. Olej wtryskuje się więc wyłącznie w ilości zapewniającej zainicjowanie samozapłonu wewnątrz cylindra; resztę zajmuje LPG. Owa opcja wymaga jednak zastosowania dosyć zaawansowanej techniki.

Najpopularniejszym od lat systemem jest diesel gaz, gdzie gaz płynny pełni jedynie funkcję dodatku do oleju napędowego. Relacje są całkowicie odwrotne wobec systemu dwupaliwowego, oscylując wokół 70:30 dla oleju napędowego. Pakiet do montażu będzie się tu składał przede wszystkim z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, jak również maszyny sterującej wraz z siecią kabli.

Jak działa diesel LPG?

Wskazana dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś suplementarna dawka gazu – do układu dolotowego. Zapalenie się LPG gwarantuje ropa, ulegając samozapłonowi.

Obecność gazu płynnego wpływa z kolei na skuteczność procesu spalania oleju, całkowicie odmiennie aniżeli ma to miejsce w zwykłym dieslu. Tam, w związku z wysoką lepkością oleju, proces całkowitego spalenia paliwa niemal nigdy nie dochodzi do skutku.